dissabte, de febrer 19, 2011

BRIGADISTES GRECS

L'estiu de l'any 2006 vaig fer estada de 10 dies a Ikaria, una illa situada davant de la costa turca, amb una gran quantitat d'encants, entre els quals destaca el fet d'haver estat durant la guerra civil grega (1946-1949) i alguns anys després, un dels espais triats pel govern monàrquic per confinar els opositors al règim. D'aquesta manera, aquest tranquil paratge, es convertí en lloc de confluència de comunistes, republicans i personatges d'indole liberal que convisqueren per un temps amb els oriünds de la zona, configurant d'aquesta manera un entremat de relacions socials entre uns i altres, que ha dotat als seus habitants, a dia d'avui, d'un caràcter marcat clarament per aquest encontre. Així doncs, amb aquests antecedents, no és estrany que en una llibreria d'una localitat situada just al centre de l'illa, trobés un llibre dedicat als Brigadistes Internacionals d'origen grec (l'únic?) que lluitaren a la nostra guerra civil (1936-1939). Una recerca històrica feta per dos vells militants comunistes, on apart d'una breu introducció dels esdeveniments on van prendre part activa els voluntaris hel·lènics, també agrupa una sèrie de cartes i poemes que aquests enviaren a les seves famílies des del front. Un document imprescindible que ens acosta a tota aquesta gent anònima, que un dia van decidir deixar-ho tot per lluitar per la Llibertat.


En un breu homenatge virtual, tradueixo aquí, uns versos que va enviar Sabbas Sgouros, originari de l'illa de Xios, a la seva dona Afroditi resident al Caire, on vivia i formava part de la comunitat grecoegípcia que historicament existeix en aquest país.


Des de dins de les trinxeres

tacades de sang

t'envio una calorosa besada,

amor meu, per a tu.


I si alguna bala enemiga

el meu cos forada

i el meu pobre tronc

sense vida deixa,


No ploris Afroditi meva,

tampoc tinguis pena,

només vine aquí al meu lloc

per venjar-me.


València, desembre de 1937