dimarts, de novembre 09, 2010

MÚSICS DE CRETA: GIORGOS XYLOURIS (PSAROGIORGIS)



Nascut a Anogeia (1965), dins el si d'una família de músics, de petit escoltava kritikà i una mica de laikà al jukebox del poble. Els 12 anys van baixar a Heraklion amb la família i es va ajuntar amb els nens de la ciutat, on va començar a escoltar rock i les cançons de protesta de l'època.

Va començar a tocar la mandolina amb 8 anys, perquè el seu cosí també n'aprenia, i després també el seu pare li ensenyava. Amb 10 anys ja tocava per colles i grups d'amics. Després als 13 anys va començar a tocar el llaüt a les nits amb el seu pare, perquè l'escola no li anava bé i la família va decidir treure'l. “Així vaig començar el món de la nit, i a tenir els meus diners.”

Amb el meu pare vaig tocar 10 anys (78-88), paral·lelament també tocava amb altres, però si no hi havia bolo amb el meu pare. Durant aquests anys vam fer molts viatges a Europa i Amèrica, fins que vaig anar a Austràlia, l'any 1989, on vaig viure 8 anys. A Austràlia tenia relació amb la música, vaig tenir la sort de tenir temps per a mi, tot el dia era per a mi, i per poder investigar molt. Allà vaig fer un grup on vam tocar a molts de festivals: al Melbourne Festival, Folk Music Festival a Camberra, a festivals de música clàssica, i érem els únics que no érem clàssics, perquè nosaltres fèiem kritikà, amb el nostre só.

Sempre segons les meves experiències, havia escoltat altres músiques, havia escoltat música turca, músiques tradicionals de tot el món. Al meu ambient, la meva colla eren més grans que jo, amb un bagatge musical ampli. Això m'ajudava, sabia que la música de Creta no era l'única del món, i que tota tradició té les seves coses bones i dolentes.”

Penso que ja he acumulat moltes experiències, estic cansat, poc a poc vull apartar-me de la nit i preparar els meus temes, i tocar de forma puntual.(...) Quan vaig marxar (a Austràlia) encara era un jovenet, ara sóc una persona molt més madura.

Ara toca per diferents públics. El dimarts tocarà a París, presentant un nou cd amb una productora francesa, també ha tocat al “All tomorrows party” (Australia) amb el seu pare com a cap de cartell, que es presenta d'una manera més rockera. A Creta toca a locals, per avis, joves, casaments, glendia (festes populars)... i apart de Creta també toquen a la resta de Grècia.” (Diari de camp, gener 2010)