dimecres, de novembre 24, 2010

MÚSICS DE CRETA: GIORGOS MANOLAKIS

Nascut a Heraklion. Fill d'un conegut llaütista, els 12 anys fa el primer glendi (festa), els 13 un prometatge i després un bateig.

“Al conservatori vaig estudiar 3 anys el bouzoki, vaig fer teoria 2 anys, però no m'agradava. No vull ser ni un músic clàssic, ni europeu, ni jazzista, ni de rock, … m'agrada això que faig. Ho estimo.”

“Em veig a mi mateix com un músic de música tradicional en general, en particular de la cretenca perquè és la meva. Durant uns anys tocava molt de bouzoki. En general allò que m'interessa és la música tradicional de tot el món: aràbica, flamenca, indica, una mica de worldmusic...”

“Actuo a locals on puc tocar això que vull, després als casaments, als glendis... També faig algun concert. Vaig tocar amb els Haïnides 3 o 4 anys.

(…) Toco el llaüt però també altres instruments, toco altres músiques, llavors el meu públic no és només aquell que escolta kritikà. Hi han alguns que només venen perquè toqui bouzoki. Els altres només tradicional... ara, toco el que vull. Penso que aquests que venen a escoltar-me són més alternatius, com jo, i no estan tancats només amb una música. Volen també veure coses noves.”

“La kritikà té força, orgull, dolor (sense lament), és difícil, i té un punt de psicodèlia. És molt rica.”