dissabte, d’octubre 23, 2010

MÚSICS DE CRETA: DIMITRIS PASPARÀKIS

Nascut l'any 1942 a Anogeia, una localitat al peus del mont Ida (2.458 metres), durant l'ocupació nazi de l'illa la seva família es va traslladar a la localitat d'Armanogeia al centre de Creta. Un cop casat, va anar a viure a Heraklion on ensenya des de fa anys.

De petit només escoltava kritikà, “quina altre cosa podia escoltar, el meu pare (Magaritis) tocava, vaig néixer dins la música, el meu pare era molt tradicional, jo sóc tradicionalment dur (skliros paradosiakos), la meva vida és la música de Creta, la bona música, no això que fan ara, com la maltracten."

Va estar 3 anys estalviant diners per poder comprar-se la seva primera lira, fent diferents feines (collint caragols, venent herbes, recollint olives) fins poder adquirir-la. La seva primera lira va comprar-la a la petita població de Xoudetsi, per 300 dracmes, així va començar a tocar amb els amics i a fer els primers glendis (festes). Recorda que el seu primer glendi va durar dos dies i va guanyar 350 dracmes. Al començament tocava per tots els pobles de l'illa, ja més tard va començar a tocar per diferents locals de la capital.

Del 1984 al 86 va viure a Atenes on va estudiar per fer de professor de música. Al tornar va començar a ensenyar per tota Creta a diferents escoles de música. L'any 1968 va gravar els seus primers treballs, un parell de discos de 45 revolucions, en total al llarg de la seva carrera en té deu. “Els meus treballs tarden entre 4 o 5 anys, no m'agrada fer treballs com si fossin xurros.” Destaca que l'any 1991 va gravar un compacte amb els seus alumnes.

Ara les meves peces s'han començat a moure's, no somio en arribar més amunt, vull continuar aquí on sóc, el meu somni és veure quines cançons passaran a les següents generacions”.


La música de Creta és la meva segona religió, és un menjar sense el qual no podria viure el meu organisme.”